Szkoła Podstawowa im. K.K. Baczyńskiego w Strzelcach

Szkoła Podstawowa im. K.K. Baczyńskiego w Strzelcach

58-123 Strzelce

tel. 74 850 44 20

E-mail: sekretariat@spstrzelce.szkolnastrona.pl

W jaki sposób zwiększyć efektywność uczenia się Twojego dziecka? Oto kilka wskazówek.

 

 

1.Zadbaj o otoczenie, miejsca nauki i czas.

  • Jeśli chcesz pomóc dziecku w nauce, zarezerwujcie na nią czas, w którym Twojemu dziecku uczy się najlepiej.

Spróbuj poznać jego rytm, zamiast dostosowywać czas  odrabiania zadań wyłącznie pod siebie. Jeśli Twoja pociecha będzie zmęczona lub śpiąca, nauka potrwa dłużej. Nie będzie również efektywna. Długi czas nauki przekładający się na słabe oceny, to bardzo prosty sposób by zniechęcić dziecko do nauki. Optymalny moment na naukę przypada pomiędzy 16, a 18.

  • Nie każ uczyć się dziecku od razu po szkole. Jest ono wtedy zmęczone.
  • Dzieci, zwłaszcza te młodsze, lubią mieć wszystko poukładaneTwórzcie więc „rytuały” – powtarzające się czynności robione przed wyjściem do szkoły lub po powrocie do domu, poprzedzające samą naukę.

2. Zadbaj o porządek i brak rozpraszaczy.

  • Na czas nauki i odrabiania zadań wyłącz telewizor i muzykę (zwłaszcza tą z tekstem). Uważaj również, by samemu nie rozpraszać dziecka np. wykonywanymi czynnościami lub zadawanymi pytaniami.
  • Zadbajcie o porządek na biurku. Jeśli dopiero stoisz przed jego kupnem, spraw niech dziecko samo wybierze podobający mu się model. Dużo łatwiej skłonić dziecko do posprzątania tego, co lubi, co mu się podoba i co samo wybrało.
    Coraz więcej dzieci korzysta ze smartfonów i telefonów komórkowych. Jeśli Twoja pociecha również go posiada,  niech na czas nauki wyłączy dźwięk, wibracje, a sam telefon odłoży gdzieś za siebie. Dzięki temu nie będzie kusiła go chęć sprawdzenia Facebooka, czy odpisania na smsa.

 

 

 3. Naucz dziecko robić przerwy.

  • Gdy widzisz pojawiające się u dziecka zniechęcenie lub frustrację, zróbcie krótką przerwę. Od najmłodszych lat ucz dziecko przeplatać naukę aktywnym odpoczynkiem (nie przed komputerem).
  • Pamiętaj, że długość sesji nauki powinna zależeć od wieku dziecka. Nie powinny one jednak nigdy przekroczyć 45 minut.

 

 4. Zadbaj o zdrowie i kondycję swojego dziecka.

  • Nie zapomnij o diecie dla umysłu i  zdrowych przekąskach. Ciężki obiad z pewnością nie służy nauce, za to sałatka warzywna lub owocowa będzie doskonałą przekąską przed nauką oraz w przerwie pomiędzy zadaniami.
  • Przed nauką przewietrz pokój, a jeśli pogoda na to pozwala pozostaw otwarte okno. Dotlenienie mózgu jest kluczowe w pracy umysłowej - niższa temperatura sprzyja koncentracji.
  • Zadbaj o długość i jakość snu dziecka. Pamiętaj, że dziecko potrzebuje większej ilości snu niż osoba dorosła. 10-12 godzin jest wciąż normalne. 
  • Dziecko nie będzie w stanie skupić się nad zadaniami, jeśli nie pozwolisz wyszaleć mu się poza domem.  Namawiaj dziecko do wszelkiej aktywności fizycznej i uprawiania sportów.

 

5. Zadbaj o właściwe podejście i motywację do nauki.

  • Dbaj o to, by dziecko nie uczyło się wyłącznie na sprawdziany. Jego przyszła wiedza i umiejętności, oceniane przez pracodawców będą wynikać z tego, czego się nauczyło i ile zapamiętało, a nie jakie miało oceny. 
  • Nie rozwiązuj zadań za dziecko. To przynosi korzyść (oszczędność czasu i frustracji) tylko na krótką metę. W dłuższej perspektywie zaległości zaczną się nawarstwiać.
  • Zachęcaj dziecko, by robiło więcej niż się od niego wymaga. Jeśli widzisz że zrozumiało, niech rozwiąże jeszcze jeden przykład czy zadanie. Pomoże mu to nie tylko lepiej utrwalić wiedzę, lecz również podniesie jego pewność siebie.
  • Oceniaj zachowanie dziecka, a nie je samo. Jeśli nie zda sprawdzianu nie mów, że jest głupie lub jest nieukiem. Zamiast tego powiedz, że chciałbyś, by następnym razem bardziej się  postarało i wierzysz, że jest w stanie osiągnąć lepsze wyniki.
  • Nie mów, że kolory są dla dziewczynek. Wykorzystanie kolorów w notatkach czy rysunkach stymuluje mózg, poprawia koncentrację i zdolność zapamiętywania.
  • Wskazuj dziecku zastosowania zdobywanej przez nie wiedzy. Podsuwaj pomysły, gdzie będzie mogło ją praktycznie wykorzystać.
  • Nagradzaj dziecko za dobre wyniki. Niech kojarzy swój sukces w szkole z przyjemnością, docenieniem i nagrodą
  • Nie porównuj swojego dziecka z rówieśnikami czy starszym rodzeństwem. Każde dziecko jest niepowtarzalne. Posiada talenty, zdolności oraz przedmioty, z którymi miewa problemy. Zamiast wymagać ?, może warto skupić się właśnie na tych szczególnych uzdolnieniach?
  • Wzbudź w dziecku ciekawość świata. Zabieraj je do muzeów, na wystawy, koncerty itp.

 

 6. Zapoznaj dziecko z technikami szybkiej nauki i efektywnego czytania.

Niech jego wiedza nie pochodzi wyłącznie z podręczników i niech nie będzie jedynie zbiorem regułek, których musiało się nauczyć.

Niech nauka matematyki nie będzie wyłącznie rozwiązywaniem przykładów. Pokaż dziecku jak wykorzystać jego wiedzę w praktyce. Niech robi drobne zakupy i liczy, ile reszty ma dostać. Niech przelicza ile litrów farby potrzeba, by pomalować jego własny pokój.

  • Zainstaluj dziecku program do inteligentnych powtórek np. Fullrecall. Jest to doskonałe narzędzie do szybkiej nauki tabliczki mnożenia, stolic państw czy słówek w języku obcym.
  • Postaraj się, by dziecko rozwiązywało zadanie domowe w dniu kiedy zostało zadane. W procesie nauki, krytyczne jest, by pierwsza powtórka (np. podczas rozwiązywania zadania) odbyła się możliwie szybko. Zapoznaj się, a później swoje dziecko z technikami szybkiej nauki (mnemotechnikami).
  • Jeśli dziecko uczy się samo, odpytuj je. Niech to nie będzie jednak stresujący test, a raczej wyraz Twojej ciekawości. Zapytaj, z troską  „czego ciekawego się dzisiaj nauczyłeś?”, a gdy dziecko zacznie coś opowiadać, zaangażuj się i zadawaj szczegółowe pytania. Pokaż mu, ze jesteś tym zainteresowana!
  • Wplącz w naukę odrobinę rywalizacji. Możesz np. Urządzić z dzieckiem zawody, kto nauczy się pierwszy wierszyka. Pamiętaj tylko , by nie oszukiwać! 

 

 

Podstawowe sposoby ułatwiające zapamiętywanie, czyli przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej:

   

POWTARZANIE – chcąc zwiększyć skuteczność swojego uczenia się musisz powtarzać informacje z częstotliwością po godzinie, po dniu, po tygodniu, po dwóch tygodniach, po miesiącu, po pół roku.

 

ZROZUMIENIE – abyś skutecznie rozumiał treści musisz je wcześniej uporządkować, pogrupować, sklasyfikować, połączyć w kategorie robiąc notatki lub mapy myśli.

 

PRZEŻYWANIE – zaangażuj swoje zmysły i włącz emocje w proces zapamiętywania, wówczas łatwiej przypomnisz sobie sytuacje, które były śmieszne, niezwykłe, pełne ruchu.

 

MNEMOTECHNIKI to zbiór działań umysłowych, dzięki którym możesz trwale przyswoić wiedzę i sprawnie ją operować. Techniki te ułatwiają kodowanie i odtwarzanie nowych informacji. Mnemotechniką jest np. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń.

 

Gordon Bower wykazał, że uczniowie i studenci posługujący się mnemotechnikami potrafili zapamiętać 7 razy więcej niż ich koledzy nie stosujący tych technik.

 

Możesz zapamiętywać więcej i łatwiej wydobywać informacje ze swojego mózgu, jeśli będziesz stosował w uczeniu się mnemotechniki, które rozwijają:

  • wyobraźnię,
  • koncentrację uwagi,
  • umiejętność kojarzenia,
  • wizualizację obrazów.

 

  • KORZYŚCI PŁYNĄCE ZE STOSOWANIA MNEMOTECHNIK:

- krótszy czas zapamiętywania = oszczędność czasu

- większa ilość zapamiętywanych informacji

- długotrwała pamięć o nieograniczonej pojemności

- wzrost motywacji do nauki

- zastosowanie w nauce m.in. języków obcych, długich ciągów informacji.

 

 

 

ŁAŃCUCHOWA METODA SKOJARZEŃ

 

 

Najważniejsze zasady tworzenia łańcucha:

       I.            ŁĄCZYMY WYRAZY W PARY – tworzymy opowiadanie, w które wplatamy te wyrazy, które chcemy zapamiętać.

    II.            WIZUALIZUJEMY – tworzymy mentalne obrazy w naszej wyobraźni angażując wszystkie zmysły, co zwiększa skuteczność zapamiętywania.

 III.            KOJARZYMY – elementy, które chcemy zapamiętać, musimy ze sobą połączyć. Skojarzenie znanej informacji z nową wiadomością pomaga zapamiętać.

 

Najskuteczniejsze skojarzenia powinny być:

śmieszne, oryginalne, przejaskrawione, przesadne, dynamiczne, niesamowite, dziwne, kolorowe, pozytywne, pełne fantazji, szczegółowe, interesujące, oryginalne, emocjonalne.

 

  • PAMIĘĆ = OBRAZ +AKCJA

 

Ćwiczenie 1. Stwórz historyjkę łącząc wyrazy ze sobą za pomocą skojarzeń. Pierwszy wyraz z drugim, drugi z trzecim i tak dalej. Pamiętaj o tworzeniu obrazów i włączeniu swoich zmysłów i emocji.

 

1. telefon                                           5. ZOO          

2. dziecko                                          6. Pinokio

3. lampa                                             7. komputer

4. gazeta                                            8. kaloryfer

9. statek                                             10. farby

 

Np. Wyobraź sobie wielki staroświecki telefon. Przez ten telefon rozmawia zadowolone dziecko (przyjrzyj się dokładnie, jak ono wygląda). Dziecko włącza i wyłącza stojącą lampę (wybierz kolor). Mocno świecącą lampę przykryliśmy gazetą (poczuj zapach, bo gazeta lekko się przypala). Z gazety zrobiliśmy statek, którym dopłynęliśmy do ZOO (poczuj emocje, które towarzyszyły Ci w tej podróży). Po ZOO spaceruje rozśpiewany Pinokio (dotknij go i posłuchaj jak ładnie śpiewa). Pinokio bardzo lubi grać na komputerze (wyobraź sobie taką scenę). Komputer stoi w pokoju przy gorącym kaloryferze, którego ostatnio pomalowaliśmy farbą (jaki kolor, poczuj zapach). 

 

Stosowanie Łańcuchowej Metody Skojarzeń pobudza do pracy zarówno prawą jak i lewą półkulę naszego mózgu. Doskonale wzmacnia pamięć długotrwałą, rozwija kreatywność oraz twórcze myślenie. Pamiętaj: trening i wytrwałość czynią mistrza!!!

 

 

PAŁAC PAMIĘCI (RZYMSKI POKÓJ, METODA LOCI)

 

 

To najprawdopodobniej najstarsza z mnemotechnik. Jest to metoda, w której elementy do zapamiętania kojarzymy w wyobraźni z miejscami (loci) w rzeczywistym lub wyimaginowanym otoczeniu. Pozwala ona zapamiętywać długie listy, całe wykłady czy przemówienia. Przydatna jest w sytuacjach, gdy ważna jest kolejność i porządek. Metoda ta raczej nie pozwala na wyrywkowe przywoływanie w pamięci elementów z naszej listy.


Metoda umiejscawiania

Zestaw elementów, które próbujemy zapamiętać, "umieszczamy" z pomocą wyobraźni w dowolnym budynku, pojedynczym pokoju (realnie istniejącym lub wykreowanym) lub na przykład na drodze pokonywanej z domu do pracy. Najlepiej, gdyby było to miejsce dobrze nam znane. Prościej mówiąc, elementy do zapamiętania kojarzymy z obiektami znajdującymi się w wybranym przez nas otoczeniu.


Spacer w myślach

Próbując zapamiętać na przykład tę oto listę zakupów: chleb, mleko, baterie, proszek do prania i pasta do zębów; możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z salonu do korytarza. I tak:

siedząc na bardzo wygodnej, czerwonej kanapie w salonie zajadasz się chrupiącą kanapką (chleb) z intensywnie pachnącym serem, po czym sięgasz po wysoką szklankę śnieżnobiałego, cieplutkiego mleka stojącą na niskim żółtym stoliku. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na ogromny zegar ścienny, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe baterie. W korytarzu wkładając na siebie płaszcz zauważasz, że wymaga on prania w dobrym proszku do prania, gdyż jest umazany w pachnącej miętą paście do zębów.

Podany przykład jest dość banalny, ale pokazuje system metody loci. Skojarzenia powinny być bardzo barwne, wręcz przerysowane, wyolbrzymione, mogą być żartobliwe, absurdalne, a nawet wulgarne (te ostatnie najlepiej zachować dla siebie). Tak powiązane w wyobraźni elementy z dobrze znanymi obiektami dużo łatwiej zapamiętać, a w razie potrzeby, "spacerując" po pałacu pamięci, szybciej je sobie przypomnieć.

 

METODA HAKÓW PAMIĘCIOWYCH


Ten rodzaj mnemotechnik polega na stworzeniu listy tzw. haków, czyli skojarzeń cyfr z obrazami przypominającymi kształtem tenże cyfry. Elementy, które próbujemy zapamiętać "wieszamy" na hakach, czyli kojarzymy w wyobraźni z kolejnymi obrazami z naszej listy. Skojarzenia te powinny być abstrakcyjne, wesołe, o zabarwieniu pozytywnym i osobistym, bo takie chętniej pamiętamy.

to najpopularniejsza lista haków pamięciowych:

1 - świeca
2 - łabędź
3 - serce
4 - krzesło
5 - hak dźwigu
6 - wiśnia
7 - kosa
8 - bałwan
9 - balon
10 - rycerz z mieczem i tarczą

Każdy może stworzyć indywidualnie taką listę i może ona zawierać wiecej niż 10 elementów.

Przywołując naszą krótką listę zakupów: chleb, mleko, baterie, proszek do prania, pasta do zębów; każdy z tych elementów kojarzymy w myślach z kolejnym obrazkiem z listy haków pamięciowych. I tak:
1 - świeca - chleb - robimy tosty z chleba nad płonącą świeczką
2 - łabędź - mleko - mlecznobiały łabędź pływa po wielkim jeziorze mleka
3 - serce - baterie - w Walentynki 2013 r. zorganizowano akcję, w której za oddanie do punktu zbiórki baterii, można było otrzymać lizaka w kształcie serca
4 - krzesło - proszek do prania - na różowym krześle stoi ogromna paczka pachnącego proszku do prania
5 - hak - pasta do zębów - hak dźwiga ogromnych rozmiarów tubę pasty do zębów.

 

EFEKTYWNE CZYTANIE

   

Czytanie mimo ogromnego postępu w sposobach pozyskiwania informacji jest nadal najważniejszym narzędziem zdobywania informacji. 85% wiedzy trafia do nas drogą czytelniczą. Celem tego kursu jest zwiększenie tempa czytania i zrozumienia tekstu.

 

KORZYŚCI, JAKIE ZDOBĘDZIESZ DZIĘKI EFEKTYWNEMU CZYTANIU:

 

  •   szybciej i skuteczniej będziesz się uczył,
  •   będziesz miał satysfakcję z nauki,
  •   uporasz się z lekturami,
  •   polubisz czytanie,
  •   uwierzysz w swoje możliwości,
  •   zmniejszysz swój szkolny stres,
  •   będziesz miał więcej wolnego czasu na swoje zainteresowania!

 

PAMIĘTAJ , ŻE WARUNKIEM OSIAGNIĘCIA TEGO CELU JEST:

 

  •  systematyczna praca
  •   motywacja
  •   wiara w sukces
  •   zerwanie ze starymi nawykami
  •   innowacyjne spojrzenie
  •   wytrwałość.

 

  • Na początku treningu wykorzystuj do ćwiczeń książki znane, lubiane i ciekawe.
  • Łatwiej pracuje się na tekstach z większą czcionką.
  • Zaczynając ćwiczenia, nie spiesz się, skup się najpierw na technice, nie przejmując się spadkiem zrozumienia treści.
  • Później stopniowo próbuj zwiększyć tempo czytania, mierz czas.
  • Trenuj wytrwale i systematycznie codziennie około 30 minut.
  • Z każdym dniem czytaj książkę szybciej.
  • Miej pozytywne nastawienie do nowej techniki.

 

 

Ćwiczenie 1. Gimnastyka oka

 

Przesuwaj wzrok wzdłuż linii w wyznaczonym kierunku. Zacznij powoli, a następnie postaraj się poruszać po linii coraz szybciej. Wykonaj to ćwiczenie kilka razy.

 

Ćwiczenie 2. Zwiększenie pola widzenia (czytanie szpaltowe)

 

Zwiększenie pola widzenia możemy osiągnąć poprzez odpowiednie ustawienie tekstu:

- lekkie odsunięcie,

- ustawienie pod odpowiednim kątem (podstawka).

Wpatrując się w środkową kolumnę, jednocześnie obserwuj znaki umieszczone po bokach. Wzrok przesuwaj w dół. Nie wolno poruszać oczami w poziomie. Schodź jak najniżej.

 

                                                       pas  las  kos

                                                     was   cud   lud

                                                    tam    pik     kod

                                                  rum      zez       sam

                                                 sum       raz        lis

                                                typ         buk        kos

                                              kęs           ród          wąs

                                            syn             tuz             coś

 

 

  • Wpatruj się w jedno słowo w tekście i nie odrywając wzroku, staraj się rozpoznać sąsiednie wyrazy (z prawej i lewej strony oraz nad i pod wyrazem obserwowanym).
  • Wybieramy taką gazetę, która ma szpaltę większą niż nasze obecne pole widzenia; ustawiamy wzrok po środku szpalty i czytamy przesuwając wzrok z góry na dół.
  • Wpatruj się w jeden punkt w przestrzeni z równoczesną próbą dostrzeżenia jak największej ilości obiektów położonych obok.

 

Ćwiczenie 3. Skracanie czasu fiksacji

 

Zakryj na ułamek sekundy parę wyrazów (np. jasny cień) kartką lub dłonią, powtórz te wyrazy głośno lub w myślach, a następnie sprawdź poprawność.

 

jasny cień              ciepłe mleko

gorący sos             złota moneta

biały kolor              lipcowy upał

                                               całe osiedle              dobry uczeń

kolejny rok             otwarte drzwi

                                              ciepły obiad              siwa kobieta

 

 

  • Ćwiczenie to możesz powtórzyć z parami liczb i sylab, np.:

 

            251     67                  da      905              lag       na

            908     53                  su      709              wan     re

            579     41                  425    du                git       fa

            56       567                007    te                 sza      ry

            34       169                fi        890              tat      ła

 

Ćwiczenie 4. Czytanie ze wskaźnikiem

Przygotuj sobie książkę.Ustaw wskaźnik (ołówek, długopis, patyczek, itp.) pod pierwszą linijką tekstu i przesuwaj go wzdłuż linii. Patrz na tekst, który wskazuje ci wskaźnik i czytaj go. Ruch wskaźnika musi być najpierw od początku do końca linijki, a w kolejnych ćwiczeniach prowadź wskaźnik bliżej środka, nie dochodząc do marginesów. Dzięki systematycznym ćwiczeniom twój zakres pola widzenia będzie większy i nie musisz już wtedy używać wskaźnika.

  

  • Przesuwaj wzrok wzdłuż linii w jednym w drugim kierunku. Następnie wykonaj to ćwiczenie ze wskaźnikiem.

 

 

Materiał opracowany przez pedagoga i psychologa szkolnego: M. Figzał, K. Bocian

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiał op